بتری بتری .

بتری

کاربرگ دوم دبستان

کاربرگ دوم دبستان

کاربرگ یا پیک ادینه  از تکالیف نسل جدید هستند که با برنامه ریزی و به صورت کاملا هدفمند توسط معلمین طراحی می شوند و در حال حاضر جایگاه ویژه‌ای بین محصولات کمک آموزشی دارند.

به بیانی دیگر کاربرگ ها مجموعه ای از نمونه سوالات و تمرین هایی هستند که با هدف مرور و یادگیری بیشتر مطالبی که دانش آموزان در طول یک هفته‌ی آموزشی فرا می گیرند، عرضه می شوند. مطالبی که در پایه دوم دبستان ارائه می شوند نسبت به محتوای سال اول دبستان از پیچیدگی بیشتری برخوردارند، لذا دانش آموزان به تکرار و تمرین بیشتری نیاز دارند که این امر از طریق به کارگیری کاربرگ یا پیک آدینه صورت می پذیرد. در ادامه قصد داریم به بررسی اهمیت و کاربرد های کاربرگ دوم دبستان با جزئیات بیشتر به بپردازیم.

 

اهمیت استفاده از کاربرگ دوم دبستان

بسیاری از دانش آموزان برای فهم عمیق تر مطالب نیاز به تکرار و تمرین بیشتری دارند و فرایند یادگیری در آنها از طریق حل تمرین و پرسش و پاسخ تکمیل می شود. از طرفی دانش آموزان از انجام تکالیف سنگین و تکراری که هیچ نتیجه‌ای تاثیرگذاری برای آنها ندارد، شانه خالی می کنند. کاربرگ ها به گونه ای طراحی می شوند که مهارت های دیداری، شنیداری، خواندن و نوشتن را در دانش آموزان با بهره‌گیری از تمرین های متعدد و حساب شده بهبود می بخشند.

کاربرگ دوم دبستان نشانه با درنظر گرفتن نیازهای آموزشی کلاس دومی ها و رعایت استانداردهای آموزشی همراه با ساختار متفاوتی که دارد به عنوان یک تکلیف موثر و خلاقانه در کلاس‌های درس استفاده می شود. و به دلیل جذابیت بصری، محتوای طبقه بندی شده، تمرین های مفهومی  مورد استقبال دانش آموزان قرار می گیرد. بنابراین می توان گفت که کاربرگ دوم دبستان از جمله موثرترین و کارآمد ترین ابزارهای کمک آموزشی می باشد که یادگیری را برای دانش آموزان دوم دبستان آسان و لذت بخش کرده است.

a3_pp3l.jpg

 

به طور کلی اهمیت استفاده از کاربرگ را می توان در مجموعه کاربردها، فواید و اثرات مثبت و سازنده‌ای  که بر روی فرایند یادگیری دانش آموزان دارد، خلاصه نمود. از جمله کاربردهای کاربرگ می توان موارد زیر را نام برد:ا

  •  کاربرگ را می توان به عنوان یک تکلیف متفاوت و خلاقانه جایگزین تکلیف های تکراری و سنتی نمود.
  • حل کاربرگ یک روش فوق العاده موثر برای جمع بندی و دوره‌ی مطالب درسی پایه دوم دبستان می باشد.
  • از کاربرگ ها می توان به عنوان آزمون عملکردی هفتگی و یا ماهانه بهره‌مند شد.
  • مجموعه کاربرگ هایی که به صورت هفتگی ارائه می شوند یک ابزار مناسب برای دریافت بازخورد از میزان یادگیری دانش آموزان می باشد.
  • کاربرگ یک تمرین فوق العاده برای مشارکت و فعالیت دانش آموزان در کلاس درس می باشد.

 

با توجه به سطح کلاس و نوع نیازمندی های دانش آموزان کاربرگ ها کاربردهای متفاوتی خواهند داشت اما به طور کلی در مقطع دوم دبستان تمامی موارد فوق کاربرد داشته و کارا خواهد بود.

 

فواید کاربرگ دوم دبستان

 

برای دریافت نتایج مثبت و بهره‌مندی از فواید کاربرگ باید توجه داشت که کاربرگ های مورد استفاده شده در فرایند آموزش و یادگیری دانش آموزان باید دارای حداقل ویژگی های درنظر گرفته شده برای یک کاربرگ مناسب باشند. سوالات و تمرین ها بر اساس معیارها و استانداردهای آموزشی تعریف شده باشند، کاربرگ از نظر بصری برای دانش آموزان جذابیت داشته باشد و بخشی از کاربرگ به آموزش مهارت‌های زندگی و اجتماعی اختصاص داده شود و در کل علاوه بر آموزش جنبه‌ی سرگرمی نیز داشته باشد.

از جمله فواید کاربرگ می توان موارد زیر را نام برد:

 

  • حل تمرین کاربرگ های هفتگی باعث تثبیت مفاهیم و یادگیری عمیق مطالب می شود.
  • یک متد آموزشی موثر برای شناسایی نقاط قوت و ضعف دانش آموزان و برطرف کردن اشکالات درسی دانش آموزان.
  • آشنایی دانش آموزان با نمونه سوالات بیشتر
  • استمرار در حل تمرین و تمرکز بر مباحث مهم آموزشی
  • افزایش علاقه مندی دانش آموزان به یادگیری و انجام تکالیف
  • مدیریت بهینه‌ی زمان برای جمع بندی و دوره‌ی محتوای کتاب
  • مدیریت موثر مشارکت و حضور فعال دانش آموزان در کلاس

 

کاربرگ دوم دبستان از جمله ابزارهای مهم کمک آموزشی هستند که با بهره‌گیری صحیح از آنها می توان فرایند یادگیری دانش آموزان را به صورت موثر و مستمر بهبود بخشید و مسیر یادگیری را برای آنها هموار ساخت.

 

 

 

 

 

 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۴۱:۱۷ توسط:بتری موضوع: نظرات (0)